Tesla tilaukseen

T

No niinhän siinä kävi. Tiukan harkinnan jälkeen oli aika laittaa tilaus vetämään!

Teslaahan ei osteta myymälästä, vaan kaikki autot tilataan tesla.com -sivuston kautta. Tilatessa määritellään auton varustelu ja laitetaan tilaus eteenpäin maksaen käsiraha, joka oli tällä hetkellä 4000 €.

Tilaus käy mukavasti verkkosivuston työkalulla, jossa näkee suoraan auton muutokset esimerkiksi värin, sisustan ja vanteiden osalta. Tesla on juuri päivittänyt vakiovarustelua, joka toi useita itselleni tärkeitä varusteita kuten ilmajousituksen osaksi peruspakettia, hinnan pysyessä lähes samana.

Teslalla on myös voimassa suositusohjelma, jossa Teslan nykyiset omistajat voivat antaa uudelle ostajalle koodin, joka tarjoaa 1000 € alennukset ja ilmaiset Supercharging -lataukset. Samalla suosittelija saa ohjelman mukaisia palkintoja suositusten määrän mukaisesti. Teinkin tilauksen ystävältäni saamaani koodia käyttäen.

Tilauksen jälkeen on vielä viikko aikaa tehdä muutoksia kokoonpanoon, jonka jälkeen se lukitaan ja tilaus aikataulutetaan tehtaan tuotantoon. Kokoonpanon voi halutessaan lukita vaikka heti, joka nopeuttaa hieman auton toimitusta.

Katsotaan muuttuuko mieli, vai lukitsenko kokonaisuuden jo parin päivän sisällä.

Tilattu kokonaisuus

Kokonaisuudesta muodostui Teslan mittapuulla varsin maltillinen, vakiovarustelun ollessa erittäin kattava. Jätin esimerkiksi uusiutuneen premium päivityspaketin pois, sillä se ei tarjoa parempaa äänentoistoa lukuun ottamatta mitään erityistä. 5400 € paremmasta äänentoistosta on hieman liikaa. Nykyisessä autossa on erinomainen Bang & Olufsenin järjestelmä, jonka etu hukkuu auton yleiseen meluisuuteen – Teslan tapauksessa auton hiljaisuus on luultavasti eduksi, tuoden vakioäänentoistoa upeasti esiin.

Tesla Model S 75D

Malliksi valikoitui siis model S. Model X on myös upean näköinen, mutta omaan makuun turhan suuri. Koska autolla on harvoin tarvetta ajaa pitkää matkaa, on akun kooksi 75 kWh varsin riittävä 490 kilometrin (NEDC) toimintasäteellä. Akkukoon perässä oleva D tarkoittaa kaksoismoottoria, joka tarkoittaa auton olevan nelivetoinen.  Neliveto onkin aivan ehdoton parin edellisen auton kokemuksella. 75D on myös varsin ripeä, tarjoten 4,4 sekunnin 0-100 kiihtyvyyden. Vielä jokin aikaa sitten tämä luku oli sekunnin suurempi, mutta Tesla nipisti ohjelmistopäivityksellä aikaa pois uusista ja myöskin vanhoista autoista.

Väri: punainen monikerrosmetalliväri
Aiemmat autoni ovat olleet vaalean sininen, musta, punainen ja punainen. Teslan värivalikoima on varsin suppea ja omaan makuun punainen näytti tälläkin kertaa varsin sporttiselta.

Katto: lasikatto
Koko auton läpi menevä lasikatto oli helppo valinta. Kattoluukku tuo mielestäni turhaa mekaniikkaa, eikä tarjoa pohjoisissa olosuhteissa selkeää etua. Lasikatto tuo autoon avaruutta ja näyttää upealta.

Sisäpuoli: monikuvioinen musta
Sisätiloihin Tesla tarjoaa muutamaa eri pakettia, joka vaikuttaa istuinverhoilun, katon ja koristelun väriin. ”Vegaanisten” nahkaistuinten väriksi on valittavissa valkoinen, musta ja kerma. Mikäli haluaa osittain kankaiset penkit, joutuu tyytymään vain mustaan vaihtoehtoon. Itse en ole nahkapenkkien ystävä ja olisinkin toivonut istuimiin hyväksi osoittautunutta Alcantaraa. Koska sitä ei ollut saatavilla, ruksi meni nahka-/kangasistuinten kohdalle, jolloin penkkien ja kattoverhoilun väri on musta ja koristelut tummaa saarnea. Saarni on kieltämättä hieman vanhahtavan näköistä, joten koristeiden teippaus saattaa tulla jossain vaiheessa ajankohtaiseksi.

Parannettu autopilot
Teslan ”juttu” on ollut aina autopilot, jonka avulla auto ajaa lähes itsekseen. Autopilot tuo mukanaan myös esimerkiksi adaptiivisen vakionopeudensäätimen ja automaattisen pysäköinnin, joille annan arvoa autopilottiakin enemmän. Ehkä mieli muuttuu autopilotin käyttökokemusten myötä.

19″ talvirengaspaketti
Talvirenkaiksi valikoitui Continental ContiSilent -kitkarenkaat, jotka onnistuin saamaan siitä huolimatta, ettei ne ole vielä yleisessä myynnissä. ContiSilent -renkaissa renkaan sisäpinnalla on paksu polyuretaaninen kehä, jonka luvataan vaimentavan sisälle kantautuvaa rengasmelua jopa 9 desibelillä. Varmasti melkoinen vaikutus, jo erittäin hiljaiseen autoon.

 

Jätä kommentti

Kuka?

Blogin kirjoittaja on 40 lähestyvä espoolainen mies, joka innostuu uudesta teknologiasta ja kaikesta mikä lentää.

Viimeisimmät artikkelit

Kategoriat