Miten pitkälle Teslalla pääsee?

M

Usein kuulee väitettävän, ettei sähköautolla pääse kuin muutaman kymmenen kilometriä – varsinkaan jos on pakkasta, lunta tai täysikuu. Teslan kohdalla väite ei pidä paikkaansa.

Laskentatavat

Sähköauton toimintamatkan vertailuun sopivia laskentatapoja on tällä hetkellä Teslankin käyttämät NEDC (New European Driving Cycle) ja EPA (Energy Consumption Per mile). NEDC mittaa teoreettista toimintamatkaa 33 km/h keskinopeudella ilman kiihdytyksiä, joka antaa suuntaa vain erittäin suotuisissa olosuhteissa. EPA on hieman raadollisempi vastaten enemmän todellista tilannetta.

75 ja 100 kWh

Tällä hetkellä Tesla myy autojaan kahdella eri akkukoolla: 75 kWh ja 100 kWh, jotka tarjoavat laskentatavasta riippuen eri toimintasäteen.

Model S 75 kWh akku, jopa 490 km (NEDC) / 416 km (EPA)
Model S 100 kWh akku, jopa 632 km (NEDC) / 539 km (EPA)

Model X 75 kWh akku, jopa 417 km (NEDC) / 381 km (EPA)
Model X 100 kWh akku, jopa 565 km (NEDC) / 475 km (EPA)

Toimintasäteeseen vaikuttaa ajonopeuden ja auton kuorman lisäksi renkaiden koko ja paino vanteineen, lämmitys/viilennys, ulkolämpötila ja jopa lumi ja tuuli. Käytännössä Teslan akun kapasiteetti putoaa talven kovimmilla pakkasilla noin 10-15 %.

Polttomoottoriautoista poiketen sähköauto kuluttaa sitä enemmän kilometriä kohden, mitä kovempi nopeus on. Käyrä ei ole kuitenkaan aivan lineaarinen. Oheinen kuva näyttää Teslan ”jo vanhan” Roadster, sekä Model S 85 kWh mallien Wh kulutuksen mailia kohden. Optimaalisin nopeusalue on siis noin 80 km/h saakka, joka tarjoaa polttomoottoriautoon verrattuna selkeän edun esimerkiksi kaupunkiajossa.

Lähde: http://www.plugincars.com

Esimerkiksi moottoritienopeuksissa Tesla Model S kuluttaa noin 220 Wh/km. Tällä kulutuksella ja 75 kWh akulla ajaisi noin 340 kilometriä, kun taas 100 kWh akulla 455 kilometriä.

Eri olosuhteiden vaikutusta ajomatkaan voi testata Teslan sivustolta löytyvällä kätevällä laskurilla: https://www.tesla.com/fi_FI/models#battery-options

Vertailua

Vertailun vuoksi viiden yleisimmän täyssähköauton toimintasäteet (NEDC), kunkin mallin suurimmalla akustolla:

1. Tesla Model S 100 kWh 632 km alkaen 116 455 € 184 €/km
2. Tesla Model X 100 kWh 565 km alkaen 120 138 € 213 €/km
3. Nissan Leaf 30 kWh 250 km alkaen 39 300 € 157 €/km
4. Hyundai IONIQ Electric 28 kWh 280 km alkaen 36 990 € 132 €/km
5. Renault Zoe 41 kWh 403 km alkaen 34 990 € 84 €/km

2 kommenttia

Kuka?

Blogin kirjoittaja on 40 lähestyvä espoolainen mies, joka innostuu uudesta teknologiasta ja kaikesta mikä lentää.

Teslaa tilaamassa?

Tällä linkillä rajaton Supercharging-latausoikeus: http://ts.la/joonas3311

Viimeisimmät artikkelit

Kategoriat