Sähköauton kilometrikohtaiset kulut ovat selvästi polttomoottoriautoa pienemmät. Tässä laskelma latauskustannuksista 28 kuukauden ja 34 017 kilometrin ajalta. Laskelmassa on huomioitava se, että ajoprofiilini on 80 %:sti kaupunkiajoa ja kesällä alla on kulutusta nostavat leveäprofiiliset 21″ vanteet. Tämä nostaa auton keskikulutuksen melko reippaaseen 228 Wh/km. Laskelmassa myös vertailu 50/50 ajoprofiilin kulutuksella.
Huom! Fortum Tarkka -kotilatauksen hintaa rasittaa sähköauton erillinen ”käyttöpaikka”, jolloin lataamiseen kohdistuu erikseen sähkö- ja siirtoyhtiöiden perusmaksut (yht. 4,02 € + 5,90 €). Mikäli lataus olisi asunnon kanssa samassa käyttöpaikassa, tulisi vertailujaksolla kWh:n hinnaksi vain 0,098 €/kWh tai 2,2 €/100km (228 Wh/km).
Operaattori | kWh | € | €/kWh | €/100 km (228 Wh/km) |
€/100 km (180 Wh/km) |
Fortum Tarkka + Aurinkosähkö + Vesisähkö |
4478,27 | 750,26 | 0,16 | 3,6 | 2,9 |
Virta (15 c/kWh) |
368 | 57,15 | 0,15 | 3,4 | 2,7 |
K-Lataus (pika) (0,20 €/min) |
24 | 7,18 | 0,30 | 6,8 | 5,4 |
ilmaiset | 2857,2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
yhteensä | 7 727,50 | 814,59 | 0,105 | 2,4 | 1,9 |
Reilut 34 000 kilometriä on siis taittunut hieman yli 800 €:lla. Vertailun vuoksi samalla summalla saisi noin 500 litraa 95E-polttonestettä, jolla ajaisi melko maltillisella 6 l/100km kulutuksella noin 8300 kilometriä. 34 000 kilometriä olisi vastaavalla laskennalla maksanut 3 264 €. Sähköautolla ajaminen oli siis noin 4 kertaa halvempaa.