34 017 km latauskustannukset

3

Sähköauton kilometrikohtaiset kulut ovat selvästi polttomoottoriautoa pienemmät. Tässä laskelma latauskustannuksista 28 kuukauden ja 34 017 kilometrin ajalta. Laskelmassa on huomioitava se, että ajoprofiilini on 80 %:sti kaupunkiajoa ja kesällä alla on kulutusta nostavat leveäprofiiliset 21″ vanteet. Tämä nostaa auton keskikulutuksen melko reippaaseen 228 Wh/km. Laskelmassa myös vertailu 50/50 ajoprofiilin kulutuksella.

Huom! Fortum Tarkka -kotilatauksen hintaa rasittaa sähköauton erillinen ”käyttöpaikka”, jolloin lataamiseen kohdistuu erikseen sähkö- ja siirtoyhtiöiden perusmaksut (yht. 4,02 € + 5,90 €). Mikäli lataus olisi asunnon kanssa samassa käyttöpaikassa, tulisi vertailujaksolla kWh:n hinnaksi vain 0,098 €/kWh tai 2,2 €/100km (228 Wh/km).

Operaattori kWh €/kWh €/100 km
(228 Wh/km)
€/100 km
(180 Wh/km)
Fortum Tarkka
+ Aurinkosähkö
+ Vesisähkö
4478,27 750,26 0,16 3,6 2,9
Virta
(15 c/kWh)
368 57,15 0,15 3,4 2,7
K-Lataus (pika)
(0,20 €/min)
24 7,18 0,30 6,8 5,4
ilmaiset 2857,2 0 0 0 0
yhteensä 7 727,50 814,59 0,105 2,4 1,9

Reilut 34 000 kilometriä on siis taittunut hieman yli 800 €:lla. Vertailun vuoksi samalla summalla saisi noin 500 litraa 95E-polttonestettä, jolla ajaisi melko maltillisella 6 l/100km kulutuksella noin 8300 kilometriä. 34 000 kilometriä olisi vastaavalla laskennalla maksanut 3 264 €. Sähköautolla ajaminen oli siis noin 4 kertaa halvempaa.

Kuka?

Blogin kirjoittaja on 40 lähestyvä PK-seudulla asuva mies, joka innostuu uudesta teknologiasta ja kaikesta mikä lentää.

Viimeisimmät artikkelit

Kategoriat