Toimiiko sähköauto oikeasti talvella?
…kysyi ystävällinen mieshenkilö marketin ulkoparkkipaikalla. Tämä asia tuntuu edelleen askarruttavan monia. Neljän talven kokemuksella voin sanoa: kyllä toimii.
Tesla Model S on osoittautunut omassa käytössä erinomaiseksi talviautoksi. Auto on erittäin vakaa ajaa ja etenee kitkarenkaillakin hienosti. Nelivedon ja tarkan sähköisen voimansiirron ansiosta ei sutimista tapahdu ja liikkeelle lähdetään rivakasti. Ilmajousitus mahdollistaa auton noston esimerkiksi auraamattomalla tiellä.
Pakkasen vaikutus
Edellistalvien 25’C pakkaset eivät tuoneet mitään ongelmia. Oli auto sitten yön lämpimässä tai pihalla sään armoilla. Kulutus nousi pahimmilaan noin +20 % normaalista. Suurin syy eroon on lämmityksen tarve, joten esimerkiksi uudessa lämpöpumpullisessa Tesla Model 3:ssa ero jää huomattavasti pienemmäksi. Jos autoa säilyttää yön lämpimässä, ei sopivan sisätilalämmön saavuttamiseen tarvita niin paljoa energiaa ja vaikutus kulutukseen jää lyhyillä matkoilla hyvin pieneksi.
Ulos jätetty auto lämpenee kovemmassakin pakkasessa hetkessä (4-6 min) 20’C tienoille, sulattaen samalla lasit ja päällään olevan lumikerroksen. Ja mikä parasta – lämmitys hoituu applikaation kautta.
Yhteenvetona
+ etenee hienosti huonossakin säässä
+ lämpenee erittäin nopeasti
– kulutus nousee kovassa pakasessa jopa 20 %
Tämän artikkelin kirjoittamisen jälkeen myös Ilta-Sanomat käsitteli aihetta. Voit lukea jutun tästä ›