Taloyhtiöömme valittu DEFA:n ratkaisu tuo latausvalmiuden jokaiselle autohallipaikalle. Tämä tarkoittaa käytännössä kaapelointia ja tarvittavia taustajärjestelmiä, joilla latauskuormaa jaetaan tasaisesti kaikille yhtäaikaisille lataajille, huomioiden samalla taloyhtiön liittymän vapaa kapasiteetti. Järjestelmät mahdollistavat myös paikkakohtaisen kulutukseen perustuvan laskutuksen. Samassa hankkeessa asennetaan myös halukkaille latauslaitteet.
Mikäli hanke hyväksytään yhtiökokouksessa, haemme avustusta Asuntojen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lta. Valittu ratkaisu kuuluu 50 % tuen piiriin niin valmiuden, kuin samalla asennettavien latauslaitteidenkin osalta.
Latausvalmiuden osat
Latausvalmiuden kustannus 559,76 € / paikka, josta ARA:n 50 % tuella jää maksettavaa 279,88 € paikkaa kohden.
DEFA CLU Basic, dynaaminen kuormanjako
Mittaa kulutusta kaikista latausasemista ja jakaa saatavissa olevan kapasiteetin. Laite yhdistää latausasemat myös pilvipalveluun.
DEFA Facility CLU, kiinteistön mittaus
Mittaa kiinteistön muuta kulutusta ja jakaa saatavissa olevan kapasiteetin latauskäyttöön.
DEFA Cloud Charge, pilvipalvelu
Mahdollistaa latausasemien hallinnan ja seurannan internetissä, sekä asemakohtaisen laskutuksen. Palvelun vuosimaksu on 45 € / käytössä oleva latauspiste. Laskutus 3 € / lasku.
Tämän lisäksi kumpaankin autohalliin tulee 125 A ryhmäkeskus, josta sähkö jaetaan autopaikoille seiniin kiinnitettävällä WAGO-lattakaapelilla, joka mahdollistaa latausaseman lisäämisen pikaliittimellä.
Esimerkki kaapeloinnista Helsingissä sijaitsevasta taloyhtiöstä. Lattakaapelin päällä tietoliikennekaapeli.
Latauslaite
Mikäli latauslaite asennetaan samalla latausvalmiuden kanssa, myöntää ARA siihenkin tukea 50 %. Latauslaitteen hinta 1419,42 €, josta jää tuen jälkeen maksettavaa 709,71 € paikkaa kohden. ARA:n vaatimusten mukaisesti taloyhtiö hankkii laitteet, joihin paikan omistaja saa käyttöoikeuden em. mainitulla summalla. Mikäli laitteen haluaa asennuttaa hankkeen jälkeen, on hinta noin 1419,42 €.
Muut laitteeseen kohdistuvat kulut on jo edellä mainittu 45 € vuotuinen pilvipalvelumaksu, 3 € maksu laskua kohden (laskutusväli voidaan päättää itse). Sähköstä taloyhtiö veloittaa ostamamme sähkön hinnan mukaisesti.
eRange IQ Facility, 11 kW 3P T2-C
Latausasemassa kiinteä tyypin 2 latauskaapeli, MID-hyväksytty energiamittari ja RFID-tunnistus. Laitetta voi hallita ja seurata DEFA Cloud Chargen kautta puhelinapplikaatiolla tai internetin kautta selainpohjaisesti.
Esimerkkejä lataustilanteista
Taloyhtiössämme on suhteellisen suuri 3 x 400 A liittymä, jonka tuntikulutushuippu on ollut noin 75 kW. Tämän perusteella lataamiseen voidaan ohjata huipunkin aikana n. 200 kW. Latausteho voi vaihdella paljonkin muun kulutuksen mukana, ollen yöaikaan huipussaan muun kulutuksen ollessa vähäisintä. Yö onkin yleisin aika ladata sähköautoja.
Päiväsaika, lataukseen voidaan ohjata esimerkiksi 100 kW

Yöaika, lataukseen voidaan ohjata esimerkiksi 200 kW
Taulukoissa yhtäaikaisesti latauksessa olevan määrä, latauspisteille riittävä teho (max. 11 kW), 1 tunnissa, 5 tunnissa, 10 tunnissa ja 15 tunnissa saatava kilometrimäärä. Huomioithan, että ajat vaihtelevat ajoneuvokohtaisesti auton sisäisen laturin mukaisesti ja ovat arvioita, mikäli auto pystyy käyttämään koko 11 kW hyväkseen. Lataus hidastuu myös tuntuvasti, kun akku alkaa saavuttamaan täyden kapasiteetin. Arviot laskettu sähköauton kulutuksella 180 Wh/km.
Yhteenveto
pelkkä latausvalmius | 279,88 € | 279,88 € / paikka |
latausvalmius ja latausasema | 279,88 € + 709,71 € | 989,59 € / paikka |
pelkkä latausvalmius + latausasema myöhemmin |
279,88 € + 1419,42 € | 1699,30 € / paikka |