Sain mahdollisuuden ottaa Tesla Model 3 LR:n hieman pidempään koeajoon. Koska en ollut Model 3:sta (yllätys!) vielä ajanut, tartuin tilaisuuteen. Tässä mietteitä ko. kulkineesta.
Tesla Model 3 Long Range
- 560 km (WLTP)
- 233 km/h huippunopeus
- 4,6 s (0-100 km/h)
Hinta LR-mallilla alkaen 59 990 €, koeajoauto punaisella ulkovärillä ja valkoisella sisustalla 65 553 €.
Ulkoisesti Model 3 on selkeän sukunäköinen Model S kanssa. Auto on kuitenkin selkeästi pienempi ja korkeampi. Keula on erityisen lyhyt, joka on varmasti eduksi esimerkiksi parkeerauksissa. Laadultaan koeajoauto vaikutti hyvältä. Paneelit eivät irvistelleet, eivätkä välit olleet missään erityisen suuria. Ainoana huomiona kuljettajan ovi, joka jäi suljettuna 2-3 mm liian ulos. Tämä on onneksi erittäin helppo ja nopea säädättää huollossa.
Autolle saapuessa odotti Model S tottuneena kahvojen ulostuloa. Model 3 kahvat eivät tietenkään liikahdakaan, joten ensin ovien avaus näyttämällä avainkorttia keskipilariin ja sen jälkeen peukalon painalluksella kahva ulos ja ovi auki. Alkuun hieman hankalaa, mutta kahvaan tottui todella nopeasti.
Koeajoauto oli varustettu valkoisella sisustalla, joka on kieltämättä todella näyttävä. Tarinoiden mukaan valkoiset penkit ovat myös luultua helpommat pitää puhtaana. Materiaali on anteeksiantavaa. Model 3 penkit tuntuivat S:n jämäköiden penkkien jälkeen erittäin pehmeiltä. Alkuun tästä tuli hieman halvahko tunne, mutta pehmeä istuin osoittautuikin erittäin mukavaksi. Myös ristiselän tuki tulee selkeästi enemmän ulos, kuin Model S:n vastaava.
Sisätilat ovat erittäin pelkistetyt, mutta rauhalliset ja avarat. Materiaaleissa ei näy sitä kuuluisaa ”ämpärimuovia” ja kaikki on siististi paikallaan. Keskinäyttöön sai hieman totutella, mutta esimerkiksi nopeuden siitä näkee aivan vastaavalla tavalla, kuin ratin takana olevasta näytöstä. Silmän liike on vain hieman sivuun, suoraan alaspäin suuntautuvan katsauksen sijaan. Myös pyyhkijöiden ja muiden laitteiden käyttö näytöltä oli helpompaa kuin osasin odottaa. Ainoa ongelma voinee tulla tilanteissa, jossa esimerkiksi rekka roiskaisee yllättäen lasin märäksi. Automatiikka hoitanee pyyhkäisyn kuitenkin mallikkaasti.
Ajossa hämmästyin ohjauksen tarkkuuteen. Keskialue ei ole nykyautojen tapaan lainkaan löysä ja epämääräinen, vaan tarkkuus säilyy koko alueella. Ohjausta voisi väittää jopa vähän mikroautomaiseksi. Myös kaasuvaste on erinomaisen tarkka ja auto reagoi viiveettä. Ainoa miinus tulee jarrupolkimesta, joka on hieman jäykähkön tuntuinen. Kovemmassa jarrutuksessa saa painaa hieman kovempaa, kuin esimerkiksi Model S:n kohdalla. Molemmat autot ovat kaukana esimerkiksi Audien superherkistä jarruista. Sinänsä makuasioita. Sisätiloihin kantautuva rengasmelu oli koeajoauton Nokian kitkarenkailla maltillinen, eikä ollut häiritsevä edes kovemmissa nopeuksissa. Myöskään tuulen suhinoita ei tästä yksilöstä kuulunut. Model S:ään verrattuna melu on selkeästi kovempi, mutta ei lainkaan mahdoton ainakaan kitkarenkailla.
Silmiinpistävää Model 3:ssa oli kulutus, joka säilyi kelissä kuin kelissä erittäin maltillisena. Auto meni Model S:ään verrattuna hämmästyttävän pienillä lukemilla.
Nyt se oleellisin. Vaihtaisinko Model S:n Model 3:seen. Vastaus on… en. S on siihen tottuneelle parempi vaihtoehto. Tilaa on enemmän, auto on vakaampi ja yleisesti laadukkaamman oloinen. Sen toki ymmärtää, sillä hintaeroa on paljon ja kyse on aivan eri segmentin autoista. Mikäli olisin hankkimassa pirteää keskikokoista kulkinetta, olisi Model 3 varma valinta. Auto on erittäin hyvä ajaa.
Jos et ole vielä Model 3:sta koeajanut, tee se nyt! Yllätyt varmasti positiivisesti.